Radarcontroles met nieuwe mobiele flitsapparatuur moeten tijdelijk stoppen; eerst moet de apparatuur worden getest.
Dat wil politiebond ACP, omdat er met de flitsers te veel fouten gemaakt worden. De bond krijgt ‘volop signalen’ van politiemensen dat de apparatuur mogelijk geen juiste metingen doet. Dat zegt voorzitter Gerrit van de Kamp van de ACP naar aanleiding van berichtgeving in het AD.
Van de Kamp noemt bijvoorbeeld een lijnbus die met 180 geflitst wordt, op een weg waar maximaal 80 mag worden gereden. “Bussen kunnen geloof ik niet eens harder dan 120.”
Medewerkers moeten dat soort afwijkingen handmatig uit het systeem filteren, stelt hij. “De vraag is dan: is de rest wel in orde?” Hij vindt dat burgers die de boete op de mat vinden als ze te hard zouden hebben gereden, er ook recht op hebben dat de informatie klopt.
De ACP wil dat de korpsleiding met de fabrikant van de apparatuur om de tafel gaat en dat TNO de apparatuur test.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl